Page 92 - Rutes de llegendes i rondalles

Camins de Verdaguer. El sLaelst deonlaesmdin’ayiognua
101
1. Font Trobada
L’itinerari comença a Folgueroles, on es troba la casa on va créixer Verdaguer, avui casa museu. Al  nal del carrer de la Font de la Sala, trobem la primera  ta. El sender passa per sota de la N-141d i ens duu a la font Trobada, un espai envoltat de prats i poblat d’espècies d’arbres pròpies dels ambients humits, com ara arços blancs, salzes, freixes i pollancres. Aquí, l’artista Perejaume va dibuixar la  rma de Verda- guer refent el curs del torrent.
Des de l’aparcament agafem la pista en direcció a Sant Llorenç del Munt i ens des- viem a la dreta, seguint les marques de l’SL-C 123,  ns al mas d’en Coll, on deixem les  tes del sender. A través de camps i bos- cos, arribem al gorg de Llitons, on la prosa de Verdaguer va situar uns éssers màgics, «negres i banyuts», anomenats Nitons, que en dies de temporal persegueixen i ataquen els vianants.
Continuem per la pista, que s’en la ràpida- ment  ns a l’enllaç que ens durà a Sant Llo- renç del Munt, al castell del segle X que fou monestir agustinià entre els segles XI i XVI. Està declarat Bé Cultural d’Interès Nacional i, avui dia, és de propietat particular.
1. Casa Museu Verdaguer
2. Àrea d’esplai de la font Trobada
2. Salt de la Minyona
Des del castell, a 809 metres d’altitud, seguim pel GR 2  ns al puig dels Jueus, on tindrem unes vistes espectaculars de la vall de Sau, el Montseny i el massís de les Gui- lleries. Mentre baixem per una pista on, a la tardor, es poden trobar les temptadores cireres d’arboç, cal parar atenció, ja que hem d’agafar el pas de la Mina, un estret corriol que travessa la N-141d per damunt. Des d’aquí, veiem el per l del mirador del Salt de la Minyona, on arribem després d’uns 550 metres de pista formigonada. En aquest mirador se situa la llegenda del salt de la minyona, que va inspirar a Verda- guer el poema La nina del cingle. Es tracta del punt més elevat de la ruta, a 850 metres d’altitud, i el lloc és espectacular, sobretot per la vista que ofereix la llenca de roca con- glomerada que, dalt del cingle, avança sobre el buit. Una barana de ferro contorneja la cinglera, a l’extrem de la qual hi ha un ora- tori dedicat a la Mare de Déu dels Cingles.
3. Tavèrnoles
Seguim direcció als Munts, la muntanya propera (862 m) farcida d’antenes, però ens desviem a la dreta per una drecera abans