Page 4 - etmol 78
P. 4

‫כאשר מסביב לנו ים‪ .‬תשובתו היתה‪ :‬״אין לנו זמן להתעסק‬                                                  ‫דוד בן־גוריון ויחזקאל סהר‬
‫בזה אך אם אתה רוצה לאכול דגים מחר אתן לך סירה‬
‫ואביזרי דיג ותדוג באוקיינוס דגים כאוות נפשך״״‪ .‬אמרתי‬       ‫לבךגוריון כדי ליטול את ברכת הפרידה שאלני באיזו דרך‬
‫לבן־גוריון כי אני מקבל את ההצעה ומחר השכם בבוקר‬            ‫אגיע ארצה וכשהסברתי לו את המסלול אמר לי‪ :‬״הזמן‬
‫אצא לדוג דגים‪ ,‬והוא השיב כי יצטרף אלי‪ .‬למחרת בבוקר‬         ‫מקום גם בשבילי כי אחזור אתך״‪ .‬עשיתי כבקשתו‪ ,‬והבאתי‬
‫ירדתי לבוש מכנסי רחצה ובן־גוריון ירד לבוש תחתונים‬          ‫לו את כרטיס הטיסה‪ .‬בדרכי אליו נכנסתי לחנות הספרים‬
‫קצרים‪ .‬קיבלנו חבל דק שבקצהו קשור מסמר מעוקם‬                ‫הגדולה שבשדרה החמישית וקניתי כמה ספרים על מלחמה‬
‫במקום חכה וקופסה שהכילה חתיכות שומן עוף‪ .‬יצאנו‬             ‫מודרנית וכשראה בן־גוריון את חבילת הספרים תחת זרועי‬
‫למרחב הים שלא היה בו כל גל‪ ,‬עצרנו ואני הרכבתי חתיכת‬        ‫שאלני‪ :‬״איזה ספרים יש לך?״ הוא פירק את החבילה שבה‬
‫שומן על המסמר וזרקתיו לים‪ .‬לא חלפו רגעים רבים‬              ‫היה גם ספר מפורסם של גנרל סיני‪ :‬״שורשי האסטרטגיה״‬
‫והרגשתי משיכה בחבל‪ .‬הוצאתי אותו ובקצהו דג יפה‬              ‫שמיד החל לדפדף בו ואמר לי‪ :‬״קנה את הספרים הללו גם‬
‫מפרפר‪ .‬את הדג השני משה בן־גוריון וכך בילינו שעה קצרה‬       ‫עבורי״‪ .‬עשיתי כבקשתו‪ ,‬כך כשעלינו למטוס היו לשנינו‬
‫וחזרנו למלון עם שלל דגים יפה‪ ,‬נתנו אותם לטבח והם‬
                                                                                      ‫ספרי לימוד על תורת המלחמה‪.‬‬
                             ‫הוגשו לנו לארוחת״הצהרים‪.‬‬      ‫למחרת היום יצאנו לסן־פרנציסקו שממנה התחיל קו־‬
‫למחרת השכם בבוקר יצאנו שוב לדרך ואחרי־הצהרים‬               ‫התעופה במטוסי ים של חברת פאן״אמריקן‪ .‬משם טסנו‬
‫נחתנו בנמלה של קלדוניה החדשה‪ ,‬מושבה צרפתית עד‬              ‫להונולולו‪ .‬התעכבנו כמה ימים בגלל מזג האוויר הגרוע‪.‬‬
‫היום הזה‪ .‬לאחר שהסתדרנו במלון יצאנו לטייל ברחובה של‬        ‫האי טרם התפתח למרכז תיירות כפי שקרה אחרי המלחמה‪.‬‬
‫העיר‪ .‬קיוויתי לפגוש את ילידות האיים כפי שהן משתקפות‬        ‫טיילנו בין המטעים באי והיתה הרגשה מוטעית כאילו אין‬
‫בציוריו של גוגן אך נתאכזבתי ‪ -‬הרחובות המו ממטיילים‬         ‫בכלל מלחמה בעולם‪ .‬היה זה זמן קצר לפני ההתקפה‬
‫נשים וגברים‪ ,‬לבושים בגדים אירופיים‪ ,‬ודוברי צרפתית‬
‫רהוטה‪ .‬קנינו כמה צעצועים מתנות לבני ביתנו וחזרנו‬                                                  ‫היפאנית על האי‪...‬‬
‫למלון‪ .‬למחרת שוב התיישבנו במטוס ואחרי־הצהרים נחתנו‬         ‫כשהשתפר מזג האוויר יצאנו לדרך הארוכה ונחתנו על‬
‫בנמל התעופה של ולינגטון בירת ניו״זילנד‪ .‬כשהתארגנו‬          ‫אי קטן בודד בשם קנטון‪ ,‬שהיה בשלטון משותף של‬
‫במלון החלו מגיעים מנהיגי הקהילה היהודית שהודיעו כי‬         ‫בריטניה וארצות״הברית‪ .‬בחלק הבריטי היה צריף קטן‬
‫בערב תתקיים באולם גדול אסיפה שישתתפו בה אנשי‬               ‫שעל גגו התנוסס הדגל הבריטי ובו גר איש אחד עם כלב ‪-‬‬
‫הקהילה וביקשו כי בן־גוריון ירצה לפניהם‪ .‬אחרי ארוחת‬         ‫זה היה המושל של האי‪ ,‬ובחצי השני‪ ,‬שהיה שייך לארצות*‬
‫הערב הסיעו אותנו לאולם והושיבו אותנו על הבמה שמנהי­‬        ‫הברית נבנה מלון מודרני גדול ששימש תחנת־המעבר‬
                                                           ‫לנוסעי מטוסי פאן־אמריקן‪ .‬לשם הובאנו והטייס הסביר‬
                              ‫גי הקהילה כבר ישבו עליה‪.‬‬     ‫לנו‪ ,‬כי מטעמי בטיחות טסים אנו רק עד שעה שתים‬
‫האולם היה מלא מפה‪-‬לפה‪ .‬אחרי נאומי הברכה קם‬                 ‫אחר״הצהרים‪ ,‬אך בגלל מזג האוויר הגרוע נאלץ להתעכב‬
‫בן‪-‬גוריון והתחיל מרצה על מצבנו בעולם‪ .‬פתאום‪ ,‬תוך כדי‬       ‫באי גם ביום המחרת‪ .‬לארוחת הערב קיבלנו תרנגולת‬
‫הנאום‪ ,‬קם כל הקהל על רגליו ולאולם נכנס גבר גבה קומה‬        ‫צלויה וכששאלתי את רב־המלצרים אם הם מגדלים עופות‪,‬‬
‫שהקהל קיבלו במחיאות כפים סוערות ולחשו לנו כי זה‬            ‫חייך ואמר לי‪ :‬״לא אך מדי ששה חדשים מגיעה אנית‬
‫ראש ממשלת ניו‪-‬זילנד‪ .‬הוא עלה לבמה ודרש בחמימות‬             ‫אספקה לאי והיא מביאה לנו מזון לרבות עופות קפואים ויש‬
‫בשלום בן‪-‬גוריון וביקשו להמשיך בנאומו‪ .‬כשסיים בן‪-‬‬           ‫לנו מקרר ענק המחזיק מזון לששה חודשים״‪ .‬היתה זאת‬
‫גוריון את דבריו שוחחו בן‪-‬גוריון וראש ממשלת ניו‪-‬זילנד‬       ‫הפעם הראשונה בחיי שלמדתי שאפשר להקפיא מזון לחוד­‬
‫באריכות‪ .‬התברר‪ ,‬כי הביקור היה ספונטני‪ .‬ראש‪-‬הממשלה‬
‫שמע שמנהיג פועלי ארץ‪-‬ישראל הגיע וראה צורך לבוא‬                                                            ‫שים רבים‪.‬‬

‫ולברכו‪.‬‬

‫כשחזר סהר לארץ התגייס לצבא הבריטי ופיקד על פלוגה; עם סגנו‬  ‫בקושי אכלתי את התרנגולת הקפואה‪ .‬וכשקמנו מן‬