Page 22 - etmol 77

‫מאת מאיר צ^רניאק‬

‫בראש הרי חברון‬

‫מחלקת פלמ״ח מפלסת דרך להרי חברון בשנת ‪1943‬‬

‫השכיחה את הפצעים שגרמו הנעלים המטולאות‪ ,‬את לחץ‬                 ‫מחלקת הפלמ״ח שלנו חנתה בבית״הספר החקלאי לבנות‬
‫הרצועות הצרות של הילקוטים‪ ,‬ירדה חשכה והגיע רץ‪.‬‬                 ‫בעיינות‪ ,‬מערבה לנס״ציונה‪ .‬השנה היתה ‪ .1943‬עבדנו חצי‬
‫ניתנה פקודה לעצור ולהיצמד לקיר הסלע‪ .‬הגששים הודיעו‬             ‫חודש‪ ,‬ובתמורה נתן לנו המשק כלכלה גם למחצית השניה‬
‫על יריות‪ ,‬על ערבים נושאי רובים שנעו מכיוון חירבת‬
‫חוביילה לעבר הכפר צוריף‪ ,‬ועל משוריין של המשטרה‬                                 ‫של החודש‪ ,‬שבה התאמנו אימונים צבאיים‪.‬‬
‫הבריטית שהתקרב מכיוון כביש חברון‪ .‬יותר מאוחר התב*‬              ‫התקרב חג החנוכה‪ ,‬הסתיימה תקופת העבודה וניתנה‬
‫רר כי באותו זמן נרצח באיזור יהודי בשם סלומון‪ ,‬שעבד‬             ‫פקודה להתכונן למסע להרי חברון‪ .‬המחלקות של הפלוגה‬
                                                               ‫שלנו ייצאו במסלולים שונים וייפגשו בחירבת חוביילה‬
                                ‫בשטח בשביל הקרן הקיימת‪.‬‬        ‫שבמרומי הר חברון‪ .‬תהיה זו פעם ראשונה שכוח יהודי‬
‫המשכנו בחשכה והגענו לחירבת חוביילה‪ .‬פגשנו שם את‬
‫שאר המחלקות‪ .‬במקום היה בית אבן שגגו מקומר ובו חדר‬                                        ‫בגודל פלוגה מתרכז בהרי חברון‪.‬‬
‫אחד‪ .‬היה לילה והטמפרטורה מתחת לאפס‪ .‬רוח קרה נשבה‬               ‫לפנות ערב הסתדרנו בשורה עם הציוד באולם בית־‬
‫כל הזמן‪ .‬הוצבתי לשמור ליד גדר אבן מעל לואדי עמוק‬               ‫הספר‪ .‬לקחנו אתנו מזון ונשק בילקוטים‪ .‬בידים ‪ -‬מקלות‬
‫ובידי אקדח‪ .‬הפקודה היתה‪ :‬לפתוח באש לעבר כל רישרוש‬              ‫עץ‪ .‬בפינת האולם עמד פסנתר‪ .‬אחת התלמידות ניגנה‬
‫או תנועה חשודה‪ .‬זו היתה הפקודה הראשונה שקיבלתי‬                 ‫מנגינת פרידה‪ .‬היינו המחלקה הדתית של הפלמ״ח‪ .‬קראנו‬
‫לפתוח באש‪ .‬הודלקה מדורה בחצר‪ .‬המחלקות הסתדרו‬                   ‫תפילת הדרך‪ .‬פקודות אחרונות‪ ,‬והמחלקה נעה בשורה‬
‫סביבה‪ .‬ליד המדורה עמד מפקד הפלוגה אברהם נגב מבאר*‬              ‫עורפית אל מחוץ לגדר המשק ונבלעת בפרדסים‪ .‬שקט‬
‫טוביה‪ ,‬שהיה חגור אקדח מאוזר‪ .‬קומתו הזקופה בלטה לאור‬            ‫מוחלט‪ .‬חוצים את הכביש בזהירות‪ .‬לפנות בוקר עוברים‬
‫המדורה‪ .‬כמה חברים קראו פרקים מספר המכבים‪ .‬המפקד‬                ‫שדות ומגיעים לישוב עברי ‪ -‬חולדה‪ .‬הוצאנו את התפילין‬
‫נשא את דברו‪ .‬הוא דיבר על חשיבות החדירה להר חברון‪,‬‬              ‫מן הילקוטים והתפללנו שחרית‪ .‬הלכנו לאור היום מזרחה‬
‫התייחס לרצח שקרה בקרבת מקום באותו יום ואמר‪ :‬״נשיב‬              ‫ועלינו בהרי יהודה‪ .‬אוויר צלול וקריר‪ .‬מפעם לפעם עבר‬
‫להם מנה אחת אפיים״‪ .‬המעמד הרשים אותנו מאוד‪ .‬עם‬                 ‫בקרבתנו ערבי ‪ -‬ברגל או על חמור‪ .‬אלה ‪ -‬בראותם אותנו‬
‫שחר נענו חזרה בכיוון השפלה‪ .‬עד בית גוברין הלכה‬                 ‫התיישבו כאילו עושים את צרכיהם והביטו בנו עד אשר‬
‫הפלוגה ביחד‪ .‬שוב מסדר‪ .‬המפקד אמר בין השאר שעלינו‬
‫״לצלם בעינינו את אשר אנחנו רואים בשטח״‪ .‬הפלוגה‬                                                                ‫התרחקנו מהם‪.‬‬
‫התפצלה למחלקות שנעו כל אחת לכיוון בסיסה בפנים‬
                                                               ‫בערב הגענו למערת התאומים‪ .‬התפעלנו מגודלה‪ .‬הדל*‬
                                                        ‫הארץ‪.‬‬  ‫קנו נרות חנוכה‪ .‬שכבנו לישון מחוץ למערה‪ ,‬כי מטעמי‬
                                                               ‫בריאות אסור היה ללון בה‪ .‬בבוקר היינו מכוסים כפור‪.‬‬
                    ‫ושוב מסע‬                                   ‫המשכנו לעלות בהרים‪ .‬לפנות ערב‪ ,‬במעלה ההרים פנינו‬
                                                               ‫דרומה‪ .‬ירדנו ועלינו בואדיות עמוקים‪ .‬היתה זו הכרות‬
‫שוב תקופת עבודה במשק ושוב מתקרבת תקופת אימו*‬                   ‫ראשונה עם נוף זה‪ ,‬צבעים נהדרים של דמדומים‪ ,‬מבט‬
‫נים‪ .‬מה צפוי הפעם? שוב לחירבת חוביילה‪ .‬אך הפעם‬                 ‫מרשים לעבר השפלה‪ ,‬ההרגשה היתה נפלאה‪ :‬הנה אנחנו‬