Page 21 - etmol_135

‫■ ‪.‬ז ■‪ -‬״‪■ ••-vv‬י״ ‪.‘ v t .‬׳‬  ‫‪-‬‬  ‫*•‬    ‫ד‬

‫ביקור בן יום של הגנרל האמריקאי הנודע‬

‫מאת ערן דולב‬

‫פטון בחזית איטליה‬  ‫מדרום לאגם תמסח‪ ,‬לא הרחק מן‬            ‫הגנרל האמריקאי ג׳ורג׳ סמית פטון‪,‬‬
                                                     ‫המקום בו חצו בני ישראל את הים‪.‬‬      ‫היה מן המצביאים הבולטים ביותר‬
 ‫והמשונה ביותר היה שכאשר נכנסתי‬                                                          ‫שנטלו חלק פעיל במלחמת העולם‬
 ‫לקבר הקדוש הם נכנסו יחד אתי‪.‬‬                     ‫עד לטיסה זו‪ ,‬מעולם לא חשבתי על‬         ‫השניה‪ .‬כמפקר של עוצבות משוריינות‬
 ‫לאנשים כאן יש כנראה מעט מאד אמון‬                 ‫כך שבעת שבני ישראל חצו את הים‪ ,‬לא‬      ‫הצטיין באומץ לב‪ ,‬רבקות במשימה ללא‬
 ‫אם הם חוששים מהתנקשות במקום כזה‪.‬‬                 ‫היה להם כל צורך בסיוע‪ ,‬מאחר ובין‬       ‫פשרות‪ ,‬יכולת פיקוד ושליטה מרשימה‬
 ‫משם הלכנו למקום בו ניצב הצלב‬                     ‫האגם לבין הים התיכון יש אזור מדברי‬     ‫ביותר‪ ,‬ומעל לכל — בכושר מנהיגות‬
 ‫הקדוש‪ .‬רוב ההר נחצב כבר בזמן‬                     ‫שאינו מכוסה במים כלל‪ .‬אך עובדה היא‬     ‫יוצא דופן‪ .‬אגדות רבות נקשרו בשמו‬
 ‫הכיבוש הרומאי כאשר מילאו באבנים‬                  ‫שהם עברו כאן וגם נפוליאון חצה בערך‬     ‫ובמעלליו‪ :‬רובן על אודות מנהיגותו‬
 ‫את הקבר והקימו מעליו מקדש לאלה‬                   ‫באותו מקום )כ‪ 1799-‬כשיצא בראש‬          ‫הנערצת ומיעוטן על אודות התנהגותו‬
 ‫ונוס‪ .‬אולם נמצא שם מזבח שאמור‬                    ‫כוחותיו לכבוש את הארץ( ואף איבד את‬
 ‫להיות בדיוק במקום בו ניצב הצלב‬                                                                      ‫המחוספסת עד כדי בוטות‪.‬‬
                                                       ‫כבודתו כאשר השתנה כיוון הרוח‪.‬‬
                               ‫הקדוש‪.‬‬                                                    ‫גנרל פטון היה אחד המצביאים שה­‬
                                                  ‫מהתעלה טסנו לאורך נתיב התקדמותו‬        ‫צטיינו בקרבות היבשה באירופה‪ ,‬החל‬
       ‫מחרוזת לאומנת‬                              ‫של אלנבי )בשנת ‪ (1917‬ועברנו מעל‬        ‫מהנחיתה בסיציליה ב‪ 1943-‬וכלה בה­‬
                                                  ‫לנחל אל‪-‬עריש בנקודה בה התחולל‬          ‫כרעת גרמניה הנאצית בשנת ‪ .1945‬זמן‬
 ‫כאשר הייתי בכנסיית הקבר‪ ,‬רכשתי‬                   ‫הקרב‪ .‬המכשול הוא הרבה פחות מרשים‬       ‫קצר לאחר תום הקרבות נהרג בתאונת‬
 ‫מחרוזת תפילה עבור מרי סקאלי)האומ­‬
 ‫נת של ג׳ורג׳ פטון שהיתה עדיין בחיים‬                ‫ממה שהבינותי מתוך קריאה בספרים‪.‬‬                    ‫דרכים על אדמת גרמניה‪.‬‬
 ‫באותו זמן‪ ,‬כבת ‪ (96‬ואף ברכו אותה‬                 ‫באר‪-‬שבע וסביבותיה אינם נראים‬           ‫כרבים מבני דורו אשר חוו חויות‬
                                                  ‫בעייתיים‪ ,‬אך ברור שהרחק מבארות‬         ‫השות ויחודיות‪ ,‬חש גנרל פטון צורך‬
                          ‫מעל למזבח‪.‬‬              ‫המים‪ ,‬האזור הינו ים של חולות‪ ,‬וקשה‬     ‫לכתוב יומן שבו תיאר את אשר עבר עליו‬
 ‫אחרי שעזבנו את הכנסיה הלכנו לאורך‬                ‫להבין כיצד אלנבי צלח אותו עם גייס‬      ‫במהלך חייו ובעיקר בתקופת הקרבות‬
 ‫דרך‪-‬היסורים )ויה דולורוזה‪ ,‬הדרך בעיר‬                                                    ‫בהם נטל חלק ובו שיבץ לא מעט מהגיגי‬
 ‫העתיקה שבה עבר ישו עד לאתר‬                                                       ‫רכוב‪.‬‬  ‫ליבו הכמוסים ביותר‪ .‬מן היומן עולה‪,‬‬
 ‫הצליבה(‪ ,‬שזהו רחוב מלוכלך‪ ,‬עד‬                                                           ‫לעתים‪ ,‬דמות של אדם אחר‪ ,‬שונה מזו‬
 ‫למקום בו היה בשעתו הפורום הרומאי‪.‬‬                ‫מבאר‪-‬שבע טסנו מעל חברון ובית‪-‬‬          ‫שהיתה מוכרת לגייסות בעלות הברית‪.‬‬
 ‫אני חושב שהמרחק הוא פחות מחצי‬                    ‫לחם‪ ,‬ומדרום לירושלים פנינו מערבה‬       ‫פקפוקים כמו גם הבעת רגשות אשר היו‬
 ‫מייל‪ .‬בנוסף לתחנות הצלב של הקתולים‬               ‫ונחתנו בעקרון שם חיכו לנו מכוניות בהן‬  ‫לכאורה זרים לגנרל פטון‪ ,‬ממלאים את‬
 ‫)מקומות קדושים לנוצרים‪ ,‬בהם עצר ישו‬
 ‫בדרכו האחרונה(‪ ,‬יש ליוונים תחנות‬                     ‫נסענו לירושלים מהלך כ‪ 30-‬מילין‪.‬‬                                    ‫יומנו‪.‬‬
 ‫נוספות‪ ,‬כך שבאופן מעשי זהו מסע של‬                ‫הסיבה היחידה לכנות את ארץ‪-‬ישראל‬        ‫יומנו של גנרל פטון פורסם לאחר‬
 ‫יום שלם עבור כומר יווני ההולך לאורך‬              ‫ארץ זבת חלב ודבש היא ההשוואה‬           ‫מותו‪ ,‬בשנת ‪ ,1947‬בשם ״מלחמה כפי‬
 ‫דרך היסורים וחייב לעצור בכל תחנה‬                 ‫למדבר המקיף אותה‪ .‬אין בה שום דבר‬       ‫שידעתיה״‪ ,‬בלונדון‪ .‬מענין היה לגלות‬
                                                  ‫מלבד גבעות אבן ואדמת טרשים עקרה‬        ‫ביומן קטע המתאר את ביקורו בא ‪-p‬‬
                                ‫ותחנה‪.‬‬            ‫אשר רק עצי זית בודדים גדלים עליהן‪.‬‬     ‫ישראל‪ ,‬בעיצומה של המלחמה‪ ,‬בדצמבר‬
 ‫לאחר הפורום נכנסנו למכוניות ונסענו‬               ‫לא ראינו בדרכנו שום כוורת אולם ראינו‬   ‫‪ ,1943‬ביקור בן יום שהגנרל ביקש‬
 ‫לגינת גת‪-‬שמנים‪ .‬קיימים בה עדיין עצי‬                                                     ‫לעשות כששהה אז במצרים‪ .‬ניתן לה­‬
                                                                       ‫מספר עצי שיטה‪.‬‬    ‫תרשם הן מהידע הכללי של הכותב והן‬
    ‫זית שייתכן וניצבו שם בעת הצליבה‪.‬‬              ‫נכנסנו לעיר ]העתיקה[ מבעד לשער‬         ‫מגישתו העניינית‪-‬צבאית לעובדות שנ­‬
 ‫לאחר ארוחה עם המפקד‪ ,‬נסענו‬                       ‫דרכו פרץ טנקרד אל העיר כאשר נכבשה‬      ‫תגלו לעיניו במהלך הביקור החטוף‪.‬‬
 ‫לשדה‪-‬התעופה וטסנו בחזרה לקהיר‪,‬‬                   ‫לראשונה )במסעי הצלב‪ ,‬בשנת ‪.(1099‬‬       ‫לתשומת לב מיוחדת ראויה התייחסותו‬
 ‫לאורך החוף‪ ,‬וחלפנו מעל עזה‪ .‬בחנתי‬                ‫כנסיית הקבר כוללת את קברו של ישו‬       ‫של פטון לקרבות של גנרל אלנבי‬
 ‫את האיזור בקפידה אך לא הצלחתי‬                    ‫ואת המקום בו נצלב‪ .‬הכנסיה מנוהלת‬       ‫שניטשו בארץ ישראל במלחמת העולם‬
 ‫לאתר כל סימן ללחימה שהיתה כאן‪ ,‬אם‬                ‫על‪-‬ידי קבוצה מעורבת של כמרים‬           ‫הראשונה‪ ,‬בעקבותיהם נכבשה הארץ‬
 ‫כי זיהיתי את משוכות הצבר שעצרו את‬                ‫קתוליים‪ ,‬יוונים‪-‬אורתודוכסים וקופטים‪,‬‬
 ‫הטנקים‪ .‬הגענו לקהיר עם שקיעה‪ ,‬וכך‬                ‫ובמקרה לחלוטין‪ ,‬או עקב מגמה פולי­‬                           ‫על‪-‬ידי האנגלים‪.‬‬
 ‫הצלחנו לעשות ביום אחד טיול אשר בני‬               ‫טית בריטית‪ ,‬השוער הינו מוסלמי‪) .‬פטון‬                    ‫‪ 14‬בדצמבר‪.1943 ,‬‬
                                                  ‫טעה‪ ,‬כך היה מדורות — מוסלמים היו‬       ‫המראנו )ממצרים( במטוס לירושלים‬
    ‫ישראל השלימו במשך ארבעים שנה‪.‬‬                 ‫שומרי הכנסיה‪ ,‬כדי למנוע מריבות בין‬     ‫ב‪ 0700-‬וחצינו את התעלה )סואץ(‬
‫‪21‬‬                                                ‫הכיתות הנוצריות השונות(‪ .‬היה מוזר‬