Page 5 - etmol 78

‫גנרל דיוויס‪ ,‬מפקד צבאות אוסטרליה‪ ,‬שהוטלה עליו המשי­‬
                                                                  ‫מה של הגנה על סינגפור‪ .‬גנרל זה נפל לבסוף בשבי היפנים‬

‫בסינגפור‪.‬‬

‫דוד בן־גוריון בראשית שנות הארבעים‬  ‫מסינגפור טסנו לבנגקוק ובצאתנו בערב לשוטט ברחו­‬
                                                                  ‫בות העיר מצאנו את תושביה חוגגים חג‪ ,‬שלא יכלנו לברר‬
‫משפחות רבצו על המדרכות‪ ,‬לבושות קרעים מזוהמים‪,‬‬                     ‫מהו‪ .‬הרחובות היו מוארים באור יקרות‪ ,‬מקושטים בדגלים‬
‫האנשים עושים את צרכיהם על המדרכות‪ .‬ילדים ערומים‬                   ‫ובצעצועים‪ .‬במרכז רחבת העיר היתה בימה גדולה ועליה‬
‫שמראיהם כשלדי עצמות רצו אחרינו והושיטו יד בתחינה‬                  ‫נערכה הצגה שהיתה תערובת של תיאטרון‪-‬אופרה ובלט‬
‫לנדבה‪ .‬קשה לתאר את הרושם שתמונה זו עשתה עלי ולפי‬                  ‫והמוזיקה היתה סוערת ביותר‪ .‬אלפים היו מסביב‪ .‬למרות‬
‫מראה פניו של בן‪-‬גוריון גם עליו‪ .‬בן‪-‬גוריון פנה אלי ואמר‬
‫״נחזור למלון״‪ .‬את כל הערב בילינו במלון‪ ,‬מבלי לצאת‬                     ‫שלא הבינונו דבר מן המתרחש על הבמה נהניתי מאד‪.‬‬
                                                                  ‫כשעייפנו מן העמידה הצפופה המשכנו לטייל וכשמצאתי‬
                                                  ‫החוצה‪.‬‬          ‫מונית פנויה שאלתי את הנהג אם הוא מבין אנגלית וכשענה‬
‫מבומבי טסנו לפקיסטאן ונחתנו בה לתדלוק ולמנוחה קלה‬                 ‫בחיוב‪ ,‬שאלתיו אם יש מקום בעיר בו אפשר לראות‬
‫ומשם לבגדד‪ .‬נחתנו באגם‪ .‬יצאנו מן המטוס והושיבו אותנו‬              ‫ריקודים עממיים‪ .‬התיישבנו ?מונית והנהג החל להתרוצץ‬
‫בצריף עלוב ופקיד לקח את דרכונינו ונעלם‪ .‬היו אלה ימים‬              ‫ברחובות החשוכים ולבסוף נכנם לרחוב צדדי שבו התבלט‬
‫של מאורעות נגד שלטון האנגלים בעירק וחששתי שמישהו‬                  ‫בנין גבוה דומה לתיאטרון שהיה מואר באורות רבים ולפניו‬
‫מן הפקידים העירקים יקבל לידיו את דרכונו של בן‪-‬גוריון‪,‬‬             ‫על המדרכה ישבה תזמורת של תופים בלבד‪ ,‬שהקימה שאון‬
‫שוודאי היה ידוע להם מיהו‪ .‬אך הפקיד חזר עם הדרכונים‬                ‫מחריש אוזניים‪ .‬הנהג עצר ואמר זהו המקום‪ .‬שילמנו‬
                                                                  ‫ונכנסנו פנימה‪ .‬היה זה אולם גדול למדי מלא שורות ספסלים‬
               ‫ורווח לי כאשר בקשו אותנו לצאת למטוס‪.‬‬               ‫כבתיאטרון ובחזית במה‪ .‬היה שם סדרן אחד לבוש אירופית‬
‫כעבור זמן קצר לאחר ההמראה ראינו את הכנרת שלנו‬                     ‫שקידם את פנינו והושיב אותנו בשורה הראשונה שבה ישב‬
‫למטה והמטוס נחת בה‪ .‬כך נסתיים המסע שלנו סביב כדור‬                 ‫מלח במדים‪ ,‬כנראה אמריקאי‪ .‬התישבנו וכעבור רגעים‬
‫הארץ‪ .‬בטבריה חיכו לנו ידידיו של בן‪-‬גוריון‪ ,‬נפרדתי ממנו‬            ‫ספורים החלו התופים להקים רעש גדול ועל הבמה הופיעה‬
                                                                  ‫שורה של ילדות קטנות בנות עשר‪-‬שתים‪-‬עשרה‪ ,‬ערומות‬
                         ‫ויצאתי לדרכי הביתה לתל‪-‬אביב‪.‬‬             ‫כביום היוולדן‪ .‬הן פנו אל הקהל ולקצב התופים החלו‬
‫במשך כל שנים‪-‬עשר הימים שעשיתי בחברתו של בן‪-‬‬                       ‫לעשות תנועות מבלי לזוז‪ .‬הסתכלתי מסביב וראיתי שבר­‬
‫גוריון הוא היה שקוע בשרעפיו‪ .‬גם כשישבנו יחדיו במטוס‪,‬‬              ‫אש שני הקירות ישנם כוכים מוארים ובכל כוך מיטה‬
‫פרט לענייני דיומא‪ ,‬לא ניסיתי לדובבו‪ ,‬כי ראיתי כמה עמוס‬            ‫והבנתי מיד שנפלנו לבית‪-‬בושת‪ .‬הבטתי על בן‪-‬גוריון‬
‫הוא בעיות המצפות לו כשנגיע ארצה‪ .‬כל הזמן הוא היה‬                  ‫שהיה נדהם ושנינו אמרנו נברח מפה‪ .‬קמנו‪ ,‬פנינו ליציאה‬
                                                                  ‫בריצה והסדרן רץ אחרינו והתחנן באנגלית רצוצה‪ ,‬שלא‬
                                 ‫שקוע כאילו בעולם אחר‪.‬‬            ‫נלך‪ .‬פרצנו החוצה ובקושי מצאנו מונית שהחזירה אותנו‬
‫אלה תולדות נסיעתי עם בן‪-‬גוריון מניו‪-‬יורק ועד הכנרת‪,‬‬
                                                                                                               ‫לבית המלון‪.‬‬
           ‫דרך האוקיינוס השקט‪ ,‬אוסטרליה‪ ,‬הודו ועירק‪.‬‬              ‫למחרת המשכנו בטיסה ונחתנו בבומבי‪ .‬השכינו אותנו‬