Page 19 - etmol 25

‫והתחלנו לזחול קדימה בתקוה להגיע‬
                                                                                     ‫בהקדם לנקודה שהגענו אליה מן ה­‬
                                                                                     ‫מעיין השני‪ .‬הניקבה נמוכה יותר מן הצד‬

‫״בריכת השילוח״ במאה הקודמת‬        ‫בראשית המאה ה־‪ 7‬ו עבר האירופי הראשון את ניקבת‬
                                            ‫השילוח • ב‪ 880-‬ו יצא נער לגלות אם אמנם דרקון משלח‬
‫בשנת ‪ 1867‬עסק קצין ההנדסה ה­‬              ‫את המים ממעיין־הגיחון ומצא את כתובת השילוח הנודעת‬
‫אנגלי וורן בחפירות ארכיאולוגיות בירו­‬
‫שלים‪ .‬באותה שנה ערך את המחקר ה­‬           ‫לפני רובינסון וסמית בזמן המעבר‪ ,‬אך‬         ‫הזה מאשר מן הצד השני אך רוב הדרך‬
 ‫יסודי ביותר של הניקבה‪ .‬להלן תיאורו‪:‬‬      ‫רובינסון אינו מזכיר אותו כלל‪ .‬לדברי‬        ‫יכולנו לזחול על ברכינו וידינו‪ ,‬אם‪-‬כי‬
‫״יצאנו מצד בריכת השילוח‪ 350 ...‬ה­‬         ‫האמריקני אולין שביקר בארץ בשנת‬             ‫במקומות מסויימים נאלצנו לשכב למלוא‬
‫רגל הראשונים היו ללא בעיות‪ .‬התיקרה‬        ‫‪ ,1850‬מסר לו איברהים‪ ,‬כי האוויר ב‪-‬‬         ‫אורכנו ולהתקדם על מרפקינו‪ .‬יש להניח‪,‬‬
‫ירדה מגובה ‪ 16‬רגל ל‪ 4 -‬רגל ו‪ 4 -‬אינ‪-‬‬      ‫ניקבה היה לח‪ ,‬ובלתי בריא‪ ,‬וכתוצאה‬          ‫כי החול בקרקעית עמוק ולכן ממלא הוא‬
‫צ׳ים‪ ,‬הרוחב היה ‪ 2‬רגל‪ .‬הניקבה היתה‬        ‫מכך הוא היה חולה במשך ימים מספר‬            ‫חלק מן הניקבה‪ ,‬אחרת אין להבין איך‬
‫גלית במקצת‪ ,‬ופנתה לצד מזרח‪ ,‬לאחר‬                                                     ‫ניתן היה לחצוב את המעבר בסלע‪ .‬ברור‬
‫‪ 450‬רגל ירד גובה הניקבה ל‪ 4-‬רגל ו‪-‬‬          ‫לאחר שעבר בה עם רובינסון וסמית‪.‬‬          ‫שרק איש אחד יכול לעבוד כאן‪ ,‬והע­‬
‫‪ 9‬אינצ׳ים ומצאנו פה פיר העולה למעלה‪,‬‬      ‫מאחר שספרו של רובינסון‪ ,‬שיצא ל­‬            ‫בודה צריכה היתה להימשך שנים רבות‪,‬‬
‫כנראה לאוויר החופשי‪ .‬ממקום הפיר הזה‬       ‫אור ב‪ ,1841-‬זכה לפרסום רב‪ ,‬לא נותר‬         ‫יש כאן עיקולים רבים‪ .‬במקומות שונים‬
‫נשתנה כיוון הניקבה והפך להיות צפון‪-‬‬       ‫ספק בלבות החוקרים על טבעו של ה­‬            ‫ניסו העובדים להמשיך לכיוון מסוים‪,‬‬
‫מזרחי‪ .‬לאחר ‪ 600‬רגל היה גובה הניקבה‬       ‫קשר שבין מעיין הגיחון לבריכת השילוח‪.‬‬       ‫אך חזרו בהם והחלו לעבוד לכיוון אחר ;‬
‫‪ 2‬רגל ו‪ 6-‬אינצ׳ים‪ .‬כאן החלו קשיינו‪.‬‬       ‫אך מעניין לציין‪ ,‬כי לא רבו ההולכים‬         ‫לכן היה לנו לפעמים הרושם‪ ,‬כי לפנינו‬
‫סרג׳נט בירטלס ועמו פלאח הלכו קדימה‬        ‫בעקבותיהם של רובינסון וסמית‪ .‬בשנת‬          ‫ניקבה נוספת ההולכת לכיוון אחר‪ .‬בדקנו‬
‫וערכו מדידות בעזרת מכשירי מדידה ו­‬        ‫‪ ,1846‬עבר לכל אורכה של הניקבה ה­‬           ‫את כל הכניסות האלה בהקפדה‪ ,‬בתקוה‬
‫אני הלכתי בעקבותיהם עם מצפן וספר‬          ‫חוקר השוויצרי הדגול טיטוס טובלר‪.‬‬           ‫למצוא מוצא למים שיוצאים למקום אחר‪,‬‬
‫רישום‪ .‬הקרקעית היא רכה‪ ,‬אך עם‬             ‫המיסיונר האמריקני ברקלי ערך נסיון‬
‫שיכבה קשה למעלה המסוגלת בדרך כלל‬          ‫לעבור בניקבה בין השנים ‪.1857—1855‬‬                                          ‫אך לא מצאנו‪.‬‬
‫לשאת משקל אדם‪ ...‬עומקה של השכבה‬           ‫הוא נכנס בצד מעיין הגיחון‪ :‬״קול טיפ‪-‬‬       ‫״הדרך נמשכה זמן רב והירהרנו אם לא‬
                                          ‫טוף נשמע סמוך לכניסה‪ .‬המים עולים‬           ‫נכנסנו לתעלה אחרת מזו שבאנו בה‪,‬‬
             ‫הבוצית בין ‪ 15‬ל‪ 18-‬אינצ׳ים‪.‬‬  ‫ויורדים באופן בלתי קבוע‪ ...‬לאחר זחילה‬      ‫בכיוון ההפוך‪ .‬אך לבסוף‪ ,‬לאחר שעברנו‬
‫״התחלנו לזחול על ארבע‪ ,‬והתקדמנו‬           ‫של כמה מאות מטרים הגעתי לנקודה‬             ‫‪ 950‬רגל‪ ,‬הגענו לסימן הקודם שלנו‪ ,‬ש­‬
‫בצורה מעודדת מאחר וגובה המים היה‬          ‫שנתאסף שם רפש רב‪ ...‬לא יכולתי להח­‬         ‫נרשם בעזרת פיח על התיקרה‪ .‬מסתבר‬
‫‪ 4‬אינצ׳ים בלבד ולא נרטבנו מעל למות־‬       ‫זיק יותר את הפה מעל למים‪ ,‬נאלצתי‬           ‫מכאן שהאורך הכולל של הניקבה הוא‬
‫נינו‪ .‬אך לפתע החלו חתיכות כרוב צפות‬       ‫לוותר על ביצוע המשימה וזחלתי לאחור״‪.‬‬       ‫‪ 1,750‬רגל‪ ,‬ופרוש הדבר‪ ,‬כי היא ארוכה‬
‫במים לעברנו והרגשנו‪ ,‬כי המים מתחי­‬        ‫המהנדס האיטלקי פיארוטי ששהה ב­‬             ‫בכמה מאות רגל מן המרחק הישר ב­‬
‫לים לעלות‪ .‬תושבי כפר השילוח זורקים‬        ‫ירושלים שנים אחדות‪ ,‬החל ב‪ ,1854-‬טו­‬        ‫חוץ‪ .‬קשה להאמין בכך אף‪-‬על‪-‬פי‬
‫את אשפתם למעיין הבתולה )הגיחון(‪...‬‬                                                   ‫שהניקבה מתפתלת אמנם לרוב‪ .‬יצאנו‬
‫לאחר ‪ 850‬רגל ירד גובה הניקבה לרגל‬         ‫ען‪ ,‬כי עבר פעמים אחדות דרך הניקבה‪,‬‬
‫אחד ו‪ 10-‬אינצ׳ים‪ .‬היינו בצרה‪ .‬המים‬        ‫״לאחרונה‪ ,‬בפברואר ‪,1861‬״ אך אינו נו­‬                        ‫שוב בצד בריכת השילוח״‪.‬‬
‫נזלו בכוח רב‪ ,‬בגובה של רגל אחד‬            ‫תן כל פרטים על המעבר‪ .‬לדבריו חלו‬
‫ואנחנו זחלנו לאורכנו ושקענו במים עד‬       ‫מפולות לאחר ביקורו במקום ובעתיד‬                      ‫ערבי שנשא נר‬
‫לצווארינו‪ .‬ידי האחת היתה רטובה ו­‬         ‫יהיה המעבר קשה יותר‪ ,‬ויש סכנה תמי­‬
‫מלוכלכת‪ ,‬בשניה החזקתי את המצפן‪,‬‬                                                      ‫ברשותנו מצויים גם דבריו של ה­‬
‫עפרון וספר רישום‪ .‬את הנר החזקתי‬                               ‫דית של מפולות נוספות‪.‬‬  ‫ערבי אברהים שטען כי הוא נשא נר‬